panelco

panelco

panelco

panelco

موزه

برای کسانی که به تاریخ کشورها علاقه دارند هیچ­ جا جذاب‌­تر از موزه نیست. مهم نیست ساکن تهران باشیم یا مسافر،‌ اگر می‌خواهیم از گذشته سر در بیاوریم باید از یکی از موزه‌­ها شروع کنیم.


من از کاخ نیاوران تهران شروع کردم،‌ کاخی در شمال تهران و محله خوش و آب و هوا و کوهستانی نیاوران. خاندان سلطنتی پهلوی در سالهای آخر سلطنت بر ایران در همین کاخ و در میان باغ آن اقامت داشتند.

کاخ نیاوران کجاست 

 

کاخ،‌ گذشته‌­ای شنیدنی دارد. می­‌گویند قبلا در این مکان یک نیزار بزرگ وجود داشته و بعدها در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار بنای این کاخ با ساخته شدن یک کاخ و باغ ییلاقی کوچک گذاشته می­‌شود.


آدرس کاخ نیاوران تهران، ساعت کار و قیمت بلیط

کاخ نیاوران تهران در میدان شهید باهنر که همان نیاوران است، واقع شده است.


ساعت کار کاخ نیاوران تهران در نیمه اول سال همه روزه (شنبه تا جمعه، به جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند) از ۸ صبح تا ۱۸ و در نیمه دوم سال همه روزه (شنبه تا جمعه، به جز ایام سوگواری که در تقویم تعطیل رسمی هستند) از ۸ صبح تا ۱۷ است.


برای مشاهده لیست قیمت بلیت هر کدام از موزه‌های این کاخ می‌توانید به وب‌سایت رسمی کاخ نیاوران مراجعه کنید. اما به اختصار قیمت بلیط ورودی ­ کاخ موزه نیاوران ۲۵۰۰ تومان است و برای بازدید از هریک از کاخ‌­ها باید بلیط جداگانه تهیه شود. مثل بقیه اماکن تاریخی، ‌اینجا هم قیمت بلیط برای گردشگران ایرانی با اتباع خارجی فرق می­‌کند.


ورودی و باغ کاخ نیاوران تهران

به دستور ناصرالدین شاه کاخ صاحبقرانیه به مجموعه اضافه می‌شود و احمد شاه هم دستور ساخت کوشک احمد شاهی را می­‌دهد.


در قسمت ورودی، اتاقک کوچکی قرار دارد که باید بلیط را از آنجا تهیه کنیم. نمی‌­دانم به چه علت، اما درست در قسمت ورودی این کاخ فضایی شبیه به خوابگاه سربازان قرار دارد و در بدو ورود این موضوع کمی توی ذوق می‌زند. سرویس­‌های بهداشتی که در کل فضای کاخ نیاوران قابل استفاده است در همین قسمت وجود دارد.


بلوار اصلی نسبتا طویلی حد فاصل در اصلی و کاخ‌هاست. درختان این باغ بسیار دیدنی و قدیمی هستند و جای شکرش باقی است که هنوز کسی به فکر قطع کردن آنها نیفتاده است.


کوشک احمد شاهی

کوشک احمد شاهی اولین کاخ مجموعه است که بعد از ورود می‌­بینیم. اگر سریال قهوه تلخ رادیده باشید،‌ قسمت بیرونی کاخ برای شما آشناست.


کاخ یک ساختمان دو طبقه آجری قاجاری است و قرار بوده یک عمارت ییلاقی موقت باشد. کوشک احمدشاهی در بیشتر سال­‌های بعداز انقلاب غیرقابل بازدید بوده  و در حال حاضر هم در حال مرمت است. حوض مرمر کاخ که در  سرسرای اصلی قرار گرفته و اتاق موسیقی­ که در طبقه دوم است،‌ از قسمت­های دیدنی عمارت به شمار می‌­آید.

از کوشک احمد شاهی برای مدت کوتاهی به عنوان دفتر کار رضاشاه و محمدرضا شاه پهلوی استفاده می‌­شده‌ و در سایر مواقع دفتر کار افراد رده بالای نظامی بوده است. در زمان پهلوی دوم این محل، محل مهمانی­‌های نیمه رسمی بوده  و از مهمانان و دیپلمات‌های خارجی که در ایران مهمان به سر می‌بردند،‌  در آن پذیرایی می‌­شده است.


ساختمان اصلی کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران، اقامتگاه دایمی خانواده سلطنتی در دوره پهلوی دوم بوده و در همه جای آن می‌شود سلیقه ملکه سابق را تشخیص داد.


این کاخ را از روی عمارت پتی تریانو در کاخ ورسای ساخته‌اند. آن ساختمان را هم به دستور و مطابق میل و سلیقه ماری آنتوانت، آخرین ملکه فرانسه ساخته بودند.


در آپارتمان‌­های متعدد کاخ نیاوران، فرزندان شاه سابق اقامت داشتند. کاخ به جز این آپارتمان­ها یک سرسرا هم دارد. یک سالن مجهز سینما در کاخ نشان می‌دهد که خانواده سلطنتی سابق فیلم­های تاریخ سینما وهمچنین فیلم­‌های روز ایران و جهان را تماشا می­‌کردند.


تالار غذاخوری و پذیرایی با نقاشی­‌های ارزشمند و ظروف نفیس اروپایی پوشیده شده و  فرش­‌های زیبا و نفیس ایرانی در کف آنها به چشم می‌خورد.


وقتی از کاخ خارج می­‌شدیم همگی متفق القول بودیم که این کاخ پر از وسایل و اشیای خیلی نفیس بود اما در مجموع آنقدرها هم پر زرق و برق نبود.


انگار این کاخ را از اول به منظور سکونت و زندگی ساخته­­‌اند و قصدشان نشان دادن شکوه و جلال یک پادشاهی نبوده است.


کاخ صاحبقرانیه

کاخ صاحبقرانیه را ناصرالدین ساخت و در دوره­ای آن را به  اقامتگاه دایمش تبدیل کرد و حتی بخش بزرگی از حرمسرا هم  به آن منتقل کرد.


فیلم­‌های سینمایی و تاریخی زیادی در این کاخ فیلمبرداری شده است، مثل کمال الملک، دلشدگان، سلطان صاحبقران، شازه احتجاب و میرزا کوچک خان.


این کاخ گذشته از زیبایی، ‌از نظر تاریخی هم خیلی مهم بوده است. همین جا بود که مظفرالدین شاه  فرمان مشروطه را  امضا کرد.


اول قرار بوده مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه هم در این کاخ برگزار شود،‌ اما آن سال آنقدر هوا سرد شد که مراسم در جای دیگری برگزار شد.


گفته می­‌شود اتاق های ضد صدای این کاخ محل برگزاری بعضی از مهمترین مذاکرات آخرین شاه ایران بوده است.


در حال حاضر تنها جایی از کاخ که قابل بازدید است،‌ تالار جهان نماست. این تالار پر از آینه کاری‌­های ظریف و تزیینات ارزشمند است.


طبقه پایین یک حوضخانه دارد که در زمان ناصرالدین شاه قسمت ورودی حرمسرا بوده است. اما بعدها و در زمان پهلوی از این قسمت برای برگزاری مهمانی­‌های غیر تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.


موزه خودروهای اختصاصی در کاخ نیاوران تهران

کسانی که عاشق ماشین­های کلاسیک و موتورهای سنگین هستند،‌ این بخش کاخ را از بقیه قسمت‌­ها بیشتر دوست دارند. مجموعه‌ای از ماشین‌ها و موتورهای قدیمی و گرانقیمت در موزه اتومبیل­‌های کلاسیک بازدید شما را تکمیل می‌­کند.


در پایان بازدیدتان می‌­توانید سری هم به کافه کارزین در نزدیکی کوشک احمدشاهی بزنید و در فضای باز آن ضمن نوشیدن یک نوشیدنی یا خوردن نهار،‌ خستگی‌­تان را در کنید.

 منبع : nabro.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.